احداث بزرگراه مواصلاتی نیشابور-فیروزه– خوشاب جوین– جغتای –میامی سمنان

برادرارجمند جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس محترم دولت تدبیر وامید تاریخ:۳۰/۴/۹۵
ســــــــــلام علیکم و رحمه الله و برکاته شماره :۱۱۴/ع
موضوع : احداث بزرگراه ولایت پیوست :

 

راه جوین و جغتای
احتراما به استحضار میرساند در گستره شمالغرب خراسان رضوی شهرستانهای: ۱-فیروزه ۲- خوشاب ۳- جوین ۴- جغتای برغم تشکیل قطب صنعتی ؛ معدنی و کشاورزی فاقد جاده دسترسی سریع و ایمن به مشهد و تهران بوده و محور مواصلاتی این شهرستانها از طریق یک جاده روستایی غیراستاندارد و با پیمایش مسافت اضافی در حدود ۱۳۱ کیلومتراز طریق خراسان شمالی به میامی – شاهرود به تهران انجام میگیرد و با پیمایش اضافه مسیر حدود ۵۵ کیلومتری از طریق سبزوار با مرکز استان انجام میگردد
با عنایت به پتانسیلهای اقتصادی و فرهنگی وجمعیت دویست هزار نفری منطقه از محضر حضرتعالی تقاضا داریم در راستای رسیدن به اهداف دولت تدبیر و امید در برقراری عدالت اجتماعی دستور فرمایید تا وزارت راه و شهرسازی نسبت به احداث بزرگراه مواصلاتی نیشابور- فیروزه – خوشاب – جوین – جغتای –میامی سمنان تحت عنوان بزرگراه ولایت اقدام مقتضی وشایسته بعمل آورد
با تشکر از بذل توجه حضرتعالی
جمعی از شهروندان جغتایی
اقدام کننده : حسینی
رونوشت :
– نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه جغتای جهت استحضار
– نمایندگان محترم مردم شهرستان,جغتای وجوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری مجدانه
– فرمانداری محترم شهرستان جغتای جهت اقدام و پیگیری
– شورای محترم شهرستان جغتای جهت اقدام و پیگیری
– اداره راه و ترابری جغتای جهت استحضار و پیگیری
– رسانه ها و وبسایتهای خبری جغتای , جوین ,خوشاب و فیروزه جهت درج و استحضار شهروندان و اقدام مشابه
در ذیل به پاره ای از توانمندیهای این خطه زرخیز درعرصه اقتصادی و فرهنگی که احداث چنین بزرگراهی را ضروری می نماید اشاره میگردد:
۱- وجود کارخانه های دوگانه قند نیشابور و جوین ,کارخانه سیمان فرجاد خوشاب (درحال احداث) ,کارخانه فولاد جوین (سبزوار در حال احداث) ,کارخانه موتورهای الکتریکی جوین (جمکو) کارخانه اسید سیتریک جوین (بزرگترین در نوع خود درخاورمیانه که مراحل پایانی ساخت را میگذراند) , کارخانه فروکروم الیاژی جغتای (بزرگترین در نوع خود در خاورمیانه) , کارخانه سیمان جوین جغتای (بزرگترین کارخانه سیمان ایران ) ,کارخانه آرد و سیلوی جوین و فیروزه , رب جغتای و شهرکهای صنعتی جغتای و جوین و فیروزه و خوشاب که با احداث این بزرگراه سریعتر به بازارهای هدف دسترسی خواهند داشت #

۲- تولید سالیانه بیش ازدو ملیون تن محصولات متنوع کشاورزی و دامی از جمله : گندم (۲۰۰هزارتن) جو(۱۰۰هزارتن) هندوانه (۵۰۰هزارتن ) چغندر قند (۴۰۰هزارتن) ذرت علوفه ای (۲۰۰هزارتن) *و دهها هزار تن محصولات باغی و زراعی دیگر که به مدد رودخانه های دایمی شاطه , شهرستانک , طرسک , ارگ و زرقان در جغتای و اندوقان وبید در جوین و بار در فیروزه و نزدیک به دوهزار حلقه چاه عمیق موجود در دشتهای فیروزه , خوشاب , جوین و جغتای انجام میگیرد
۳-وجود معادن غنی که برخی در حال بهره برداری و بعضی منتظر سرمایگذار منجمله کرومیت , مس, فیروزه , بنتونیت ,گل سفید , رس قرمز و سفید ,آهک , گج وغیره
۴-زادگاه و مدفن شخصیتهای فرهنگی همچون : عطاملک جوینی ,خواجه شمس الدین جوینی و دیگر مشاهیر خاندان جوینی و کمال الملک نیشابوری و سیدحسن غزنوی و هلالی جغتای و سهیلی جغتایی و صبوحی جغتایی و … همگی در این خطه زرخیز زیست کرده و دارفانی را وداع گفته اند
۵-عبور مسیر اصلی جاده ابریشم از این منطقه در قرون ماضی منجر به ایجاد بناهای تاریخی و کهن منجمله : بقاع متبرک امامزادگان و مساجد معروفی از دوره ایلخانان تا صفویه همچون مسجد آق قلعه جوین و مسجد خسرو شیر و قارزی جغتای وآرامگاههای مشاهیر ادبی ایران زمین همچو سیدحسن غزنوی در ازادوار جغتای و سعدالدین حموی در جوین و سد باستانی و جدیدکمایستان در جغتای و سد یام در جوین و قنوات مستحدثه بدستور عطاملک جوینی و برادرش شمس الدین جوینی در جغتای زمینه گردشگری مناسبی را در منطقه فراهم آورده که متاسفانه بعلت نبود راه تاکنون مورد بهره برداری مکفی توسط زائران امام رئوف شیعیان قرار نگرفته است که با احداث بزرگراه موصوف از ۵-۷ کیلومتری جنوب راه آهن تهران –مشهد این مهم حاصل خواهد شد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*- کلیه امارها تخمینی و تقریبی است
#- اسامی صنایع و پتانسیلهای اقتصادی و فرهنگی باتوجه به اطلاعات نگارنده ضبط شده که لازم است اهالی شهرستانهای قید شده در طومار خودشان دقیقتر ذکر نمایندَ

 

 

Author: مدیر مسئول نشریه نسیم جوین

4 thoughts on “احداث بزرگراه مواصلاتی نیشابور-فیروزه– خوشاب جوین– جغتای –میامی سمنان

  1. با سلام و تشکر از نشریه خبری نسیم جوین که مسائل جوین را دلسوزانه پیگیری میکنه
    این خبر در رسانه های زیر بازتاب یافته:

    خبرگزاری روزنه:
    http://www.rovzane.com/blog/show/%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%BA%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AC%D8%BA%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%B4%D8%A7%D8%A8-%D9%81%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF.html

    سرزمین بینالود:
    http://binalud.blogsky.com/1395/05/02/post-134

    روزنامه قدس هم گزارشی اختصاصی در این مورد تهیه کرده:
    http://qudsonline.ir/detail/News/404446

       6 نفر با این دیدگاه موافق هست

  2. به نظرتون اصلا همچین پروژه ای عملیه؟
    چون دولت مشغول احداث پرهزینه ترین آزاد راه کشور ( حرم تا حرم) هست که مستقیم داره از سبزوار رد میشه و حتی با نیشابور فاصله ی معنا داری داره.
    من که بعید می دونم هیچ دولتی بخواد همچین هزینه ای رو بکنه.

       0 نفر با این دیدگاه موافق هست

  3. سلام، از حرفای آقا کاظم به نظر میرسه ایشون اصلا جوین و جغتای رو ندیدن و به این منطقه نیومدن. کاظم جان، جهت اطلاع شما، الان این جاده با یک باند رفت و یک باند برگشت وجود داره که البته هم کیفیتش پایینه و مشکلات زیادی داره و هم جوابگوی رفت و آمدها منطقه و نیازهای مردم نیست به همین خاطر هم باید کیفیت و سطحش ارتقا پیدا کنه و چهاربانده (بزرگراه بشه).
    اما اینکه بیایم نیازمندی ها و سرنوشت مردم جغتای و جوین و خوشاب و فیروزه و بقیه شهرستانای ذینفع در این جاده رو به آزادراه حرم تا حرم که اصلا هیچ ربط مستقیمی به مردم این منطقه نداره و از این منطقه رد نمیشه گره بزنیم موضوع جالبیه که توسط شما عزیزان سبزواری مطرح میشه. بزرگراه حرم تا حرم، قم رو به مشهد وصل میکنه، این وسط شهرایی مثل گرمسار و سمنان و دامغان و شاهرود و سبزوار و نیشابور کمابیش منافعی دارن، این چه ربطی به مردم جغتای و جوین و خوشاب و فیروزه داره. اگه این آزادراه داره ایجاد میشه و میخاد از سبزوار رد بشه، باید همه پروژه های عمرانی و جاده سازی کشور تعطیل بشه؟!
    فقط مردم قم و مشهد به جاده نیاز دارن، بقیه رو بیخیال؟!
    کاظم آقا! اینطور که من متوجه میشم منظورتون اینه که ما در شهرستانای خودمون، جاده مواصلاتی مشترک و قابل اتکا نداشته باشیم و کما فی السابق بیایم هر چی سرمایه و پول و امکانات داریم یا بهمون اختصاص پیدا میکنه، در مسیر سبزوار و در شهر سبزوار خرج کنیم؟! اگه ما این بزرگراه رو داشته باشیم، خیلی از وابستگی ها از بین میره و خیلی از زیرساخت ها در همین شهرستانای خودمون ایجاد میشه و خیلی از سرمایه ها و درآمدها به جیب مردم همین منطقه برمیگرده و در همین شهرستانها هزینه میشه و رونق و آبادی ایجاد میکنه.
    بستر این پروژه در این منطقه وجود داره، کاملا عملیه و باید همه شهرستانهای ذینفع از نماینده‌ها، فرماندارها و ادراه راه‌و ترابری شهرستانشون بخان که با جدیت، این پروژه رو پیگیری کنن. وابستگی بیش از حد به یک نقطه خاص و تعطیل کردن پروژه های عمرانی منطقه، به نفع مردم این منطقه نیست. پروژه بزرگراه جوین فقط یه جاده مهم مواصلاتی نیست تاثیرات زیادی بر اقتصاد و کشاورزی و گردشگری و صنعت منطقه داره و باعث ارتباطات بیشتر مردم منطقه که اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با هم دارن میشه.
    کاظم جان، اگه دولت حاضره به پروژه کم‌منفعتی مثل جاده سبزوار-جغتای هزینه بکنه مطمئن باشین خیلی مقرون به صرفه تر هست هزینه پروژه ای بکنه که 6 شهرستان رو به هم متصل میکنه. در ضمن من خودم جغتایی هستم و به تهران و مشهد، رفت و آمد میکنم و دقیقا میدونم بزرگراه میامی- جغتای-جوین-خوشاب-فیروزه یعنی چی و چه تاثیری میتونه در تکون دادن اوضاع اقتصادی و فرهنگی این شهرستانا داشته باشه.

       3 نفر با این دیدگاه موافق هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.