بررسی مشکلات ريل سراسری در مسير جوين با حضور مسئولین کشوری


مشکلات و چالشهای ريل سراسري در مسير جوين و احداث ايستگاه مسافري در گفتگوی اختصاصی نسیم جوین با معاون راه آهن کشور و مدیر کل راه آهن خراسان بررسي شد.

باگذشت نزديک به 4 سال از مصوبه ايجاد ايستگاه مسافري قطار در مسير سبزوار به اسفراين در تقاطع حکم آباد-جوين و توقف اين پروژه و نيز مشکلات کشاورزان و دامداران در عبور از اين ريل (بطوري که فقط در يک هفته اخير سه گله گوسفند و يک چوپان با قطار برخورد نمودند) و تقاضاي کشاورزان در مورد ايجاد پل زيرگذر موجب شد تا با پيگيري سبحاني فر نماينده مردم شهرستانهاي سبزوار، جوين،جغتاي و خوشاب در مجلس  و فرماندار جوين عصر روز گذشته تا پاسي از شب با مسئولين راه آهن جمهوري اسلامي و مديرکل راه آهن خراسان رضوي با مردم در محل احداث پروژه و مسير راه آهن سراسري در جوين حضور يافته و در مصاحبه دو ساعته اين مشکلات وتنگناها و توقف پروژه احداث ايستگاه در تقاطع جوين مورد بررسي قرار گرفت.


انتقال ايستگاه قطار اسفراين به حکم آباد جوين
در آبان 1387 مصوبه انتقال قطار اسفراين به تقاطع حکم آباد جوين به منظور حصول راحت دسترسي مردم شهرستانهاي سبزوار و اسفراين و بجنورد و جوين به ريل سراسري در اين تقاطع بعنوان مصوبه دور اول سفر رياست جمهوري  به تصویب رسید  ولی  با هزنه بیش از 800 میلیون تومان تا کنون یه صورت  نيمه تمام رها شده است .

نماينده مردم سبزوار،جوين،جغتاي و خوشاب با بيان این مطلب، گفت: ايستگاه قطار اسفراين که بيش از 60 سال قدمت دارد بدليل جابجايي جاده ارتباطي قديمي سبزوار به جوين و اسفراين به مسير جديد درتقاطع حکم آباد ومتروکه ماندن اين ايستگاه و عدم دسترسي مردم شهرستانهاي مجاور به اين ايستگاه قديم  اين مصوبه در 4 سال گذشته  براي احداث در تقاطع حکم آباد انجام گرفته است .

مشکلات رفت و آمد کشاورزان و دامداران جوين از اين سد آهنين

فرماندار جوين با اشاره به 3 حادثه هفته هاي اخير که موجب برخورد سه گله گوسفند  در چند روز متوالي شد و موجب تلف شدن صدها گوسفند و فوت يک چوپان خانم گرديد ،  افزود: اين ريل سراسري همچون يک سد آهنين دشت حاصلخيز کشاورزي جوين را به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم کرده و موجب بروز مشکلات در رفت وآمد کشاورزان و دامداران شده است.

نماينده عالي دولت در جوين خاطر نشان نمود: دو سال پيش دو دهنه زيرگذر توسط شوراي اداري استان در جوين به تصويب رسيد ولي تاکنون اجرايي نشده است.

بازسازي و اصلاح زيرگذر ايستگاه تشکيلاتي نقاب

قرارگرفتن ايستگاه تشکيلاتي نقاب در مسير تقاطع رفت و آمد کشاورزان ودامداران و نامناسب بودن زيرگذر موجود که بعلت عدم ديد کافي و پيچ خطرناک آن و نياز به اصلاح اين زيرگذر نيز درگفتگوي دو ساعته مورد بررسي قرارگرفت و مقررشد که تسهيلات اراضي مجاور اين زيرگذر خطرناک توسط فرماندار جوين انجام پذيرد و ساخت زيرگذر را نيز شرکت راه آهن سراسري تقبل نمود.

مهدي فروزان در مورد ايستگاه تشکيلاتي نقاب(جوين) و توقف کليه قطارهاي مسافري و باري درآن از آبگيري سنتي و دستي دراين ايستگاه انتقاد کرد و گفت: مدت هاست که قرار بود سيستم آبگيري قطارها دراين ايستگاه بصورت مکانيزه انجام گيرد ولي متاسفانه تاکنون انجام نگرفته و اين کار بصورت دستي انجام مي پذيرد.
پاسخ مسئولان کشور و استاني
مديرکل راه آهن خراسان رضوي ضمن تاييد و ضرورت اجرايي شدن اين مصوبه دور اول سفر رياست جمهوري با بيان اينکه خواسته به حق مردم است که براساس اين مصوبه اين پروژه تکميل شود .

مهندس ضيائي مهر تصريح کرد: چون در متن مصوبه بر مشارکتي بودن آن توسط راه آهن و استانداري قيد شده است راه آهن آمادگي دارد تا در مورد تخصيص نمودن سهم خود در تکميل اين ايستگاه بزودي اقدام نمايد وي توقف يکساله و دوساله اين پروژه را بدون دليل و غرض خاصي عنوان کرد محدوديتهاي اعتباري درسال 90 و 91 موجب توقف اين پروژه شده است.

وي خاطر نشان کرد اين پروژه، جزو پروژه هاي اولويت دار و يک ويک استان در سال جاري پيش بيني شده است و به محض تخصيص بودجه استان اين پروژه در اولويت اول اقدام ميشود. در مورد پل زيرگذر نيز وي گفت: آلان تقاطع همسطح در اين مسير وجود ندارد و بايد پل زيرگذر انجام گيرد وي با اشاره به مصوبه شوراي اداري استان گفت: راه آهن آمادگي دارد بصورت مشارکتي اين دو مورد زيرگذر را انجام دهد.

تقاطع حکم آباد به عنوان ايستگاه قطارهاي مسافري مي شود
معاونت فني و زيربنايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران بااشاره به اينکه بزودي مسير تهران – مشهد بصورت مسير قطارهاي برقي از خراسان رضوي عمليات اجرايي و بهسازي آن شروع ميشود گفت: تقاطع حکم آباد باتوجه به موقعيت تردد مسافر و وجود چند شهرستان ، فقط براي احداث ايستگاه قطارهاي مسافري مناسب بوده و بايد ايستگاه بار و بارانداز بار در همان ايستگاه قديم (اسفراين) پيش بيني و تکميل شود.

معاون راه آهن جمهوري اسلامي : قطارهاي موجود در مسير تهران مشهد هنوز جوابگوي تقاضا ها نيست.
عضو هيات مديره و معاون بهره برداري راه آهن جمهوري اسلامي گفت : تعداد قطارهاي موجود در مسير تهران مشهد هنوز جوابگوي نيازهاي مسافران اين مسير نيست.
مهندس غضنفر فولادي دوشنبه شب در جريان بازديد و مراسم شروع مجدد عمليات اجرايي احداث ايستگاه قطار حکم آباد از توابع شهرستان جوين افزود: اکنون «40 زوج قطار» مسافربري در مسير تهران مشهد تردد مي کنند.

وي اظهارداشت : براي بالابردن ظرفيت اين مسير ، پروژه برقي کردن خط آهن تهران مشهد با پيمانکاري قرارگاه خاتم الاوصيا در دست اجرا است که از نتايج مثبت آن افزايش ضريب ايمني ، کوتاه شدن زمان سفر و افزايش ظرفيت حمل بار و مسافر خواهد بود.

علي سبحاني فر نماينده مردم شهرستانهاي سبزوار، جوين و جغتاي در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين مراسم گفت : آغاز عمليات اجرايي مجدد پروژه ايستگاه راه آهن حکم آباد نتيجه پيگيرهاي متعدد بود.


معاون فني راه آهن جمهوري اسلامي : در حال حاضر 8500 کيلومتر خطوط راه آهن در دست ساخت است.
معاون فني و زير بنايي راه آهن جمهوري اسلامي گفت: در حال حاضر هشت هزار و 500 کيلومتر خط راه آهن در سطح کشور در حال ساخت است .

مهندس مصطفي معيني که به جوين سفر کرده است ،دوشنبه شب در گفتگو با خبرنگار نسیم جوین بدون اشاره به اعتبارات هزينه شده، افزود: در حال حاضر 8500 کيلومتر خطوط راه آهن در دست ساخت است.
مهندس معینی افزود با توجه به روند ساخت اين خطوط ،پيش بيني مي شود که بهره برداري از آنها به زمان زيادي نياز نداشته باشد.

وي اظهارداشت :در سراسر کشور فعاليت خوبي در زمينه توسعه و ساخت خطوط جديد و بهسازي و بازسازي خطوط در حال بهره برداري شروع شده است.
وي اظهارداشت :با توجه به تلاش و همت در بخش حمل و نقل ريلي و حمايت دولت محترم از مجموعه ، اين دهه را دهه توسعه شتابان حمل نقل ريلي مي دانيم.
معيني افزود: يکي از محورهاي خيلي مهم در راه آهن جمهوري برقي کردن مسير دو خطه تهران مشهد است که تاکنون براي افزايش ايمني مسير ريلي، بهسازي و بازسازي آن انجام شده است.

وي اظهار داشت: يکي از فعاليت هاي مهم ديگر که در مسير راه آهن تهران و مشهد انجام مي شود، عمليات سيستم (اي تي سي) و تراکت بندي مسير ريلي تهران مشهد مي باشد که علاوه بر ايمني در مسير، ظرفيت را حداقل به دو برابر وضعيت موجود ارتقا خواهد داد.

معاون فني و زيربنايي راه آهن جمهوري اسلامي همچنين گفت: کار زيرسازي راه آهن سبزوار در حال انجام مي باشد.


معيني افزود : احداث راه آهن سبزوار از طريق شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ريلي مورد بررسي قرار گرفته و کار زيرسازي اين مسير در حال انجام است.
وي اظهارداشت: با برنامه جامعي که همکاران ما در وزارت راه و شهرسازي و در بخش توسعه راه آهن ارايه داده اند در آينده اي نزديک پروژه را به سرانجام خواهند رساند .

مدير کل راه آهن استان خراسان رضوي گفت : حدود 9 درصد کل شبکه ريلي کشوردر استان خراسان رضوي است.

مهندس هادي ضيايي مهر  افزود: طول خطوط شبکه ريلي اصلي و فرعي استان خراسان رضوي 920کيلومتر است.

وي اظهارداشت : هم اکنون راه آهن خراسان رضوي از نظر حمل و نقل مسافر بعد از راه آهن تهران رتبه دوم در جابجايي مسافر در سطح کشور را دارد.

ضيايي مهر گفت: هم اکنون حدود 45 درصد از کل قطار ريلي کشور در مسير راه آهن استان خراسان رضوي در تردد مي باشد.
وي افزود : از لحاظ اتصالات باربري شبکه ريلي راه آهن خراسان به راه آهن هاي کشورهاي آسيانه ميانه مرتبط است و ودر حال حاضر بيش از 90درصد ترانزيت ريلي کشور از طريق مرز ريلي سرخس در حال انجام مي باشد.

Author: مدیر مسئول نشریه نسیم جوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.