مقاله وارده: پیشنهاداتی برای بازیابی هویت و عظمت تاریخی،جوین و جغتای و خوشاب

یکی از فرهیختگان جوینی در مورد یکی از گزارش  های درج شده در این سایت  در مورد راه های بازیابی شکوه و عظمت این منظقه زر خیز و با تمدن مقاله  ای را به این سایت ارسال کرده است این فرهیخته جوینی در این نوشته یاد آور شده است:  اگر بخواهیم یک جوین و جغتای و خوشاب بزرگ، توسعه‌ یافته و مستقل و عزت مند داشته باشیم باید این منطقه و تاریخ و بزرگانش را بیشتر بشناسیم تا بتوانیم بهتر برای آینده تلاش کنیم. ما باید اعتماد و عزت نفس خودمان را دوباره پیدا کنیم و برای این هدف، باید از تاریخ و فرهنگ منطقه خودمان آگاه و مطلع باشیم.

 

به نظر من سایت‌های خبری مثل همین سایت وزین نسیم جوین میتوانند نقش تاثیرگذاری در این زمینه داشته باشند مثلا اگر مدیر محترم این سایت مقاله‌های مرتبط با تاریخ و فرهنگ جوین را در سایت قرار دهد تاثیر زیادی در آگاهی عمومی مردم جوین و جغتای و خوشاب از تاریخ و فرهنگشان خواهد داشت. به عنوان نمونه این مقاله‌ها را پیشنهاد میکنم.

به نظر من اینکه امروز احساس نیاز می‌شود که برای توسعه و عزت جوین و جغتای و خوشاب باید نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی داشت پیش‌نیازش یک چیزی است که تا امروز، سهوا یا عمدا از آن خیلی غفلت شده است:

جوین پیشینه تاریخی و فرهنگی مستقل از سبزوار یا بیهق دارد.

درست است که جوین بزرگ و تاریخی، از شمال همسایه ولایت اسفراین و از جنوب همسایه بیهق و از شرق همسایه نیشابور و از غرب همسایه بسطام بوده است و با همه این همسایه‌ها تجربیات مشترک تاریخی دارد اما هویت تاریخی و فرهنگیNeyshabur_Joveyn_Cultural_Heritage (2) مستقلی دارد.
تقریبا اولین زمانی که جوین را رسما جزء توابع سبزوار می‌بینیم در حدود اوایل همین قرن معاصر است. یعنی جوین و جغتای و خوشاب که خود را در زیر سایه و سیادت سبزوار می‌شناسد کمتر از یک قرن قدمت دارد.

 

یعنی حداکثر دو یا سه نسل از جوینی‌ها و جغتایی‌ها و خوشابی‌ها، بر روی شناسنامه یا سند هویتی‌شان، “شهرستان سبزوار” نوشته شده است و این زمان در مقابل کل تاریخ جوین بزرگ، چیزی نیست.

 

موقعی که ابوالمعالی عبدالملک جوینی یا علاء‌الدین عطاملک جوینی یا صدرالدین ابوالحسن جوینی یا خیلی‌ بزرگان دیگر تاریخ و فرهنگ جوین بودند کدام یک از مردم این منطقه (از خوشاب امروز گرفته تا جوین و جغتای امروز)، خود را سبزواری یا بیهقی می‌دانست؟!

بر سر جوینی که در بغداد و مکه و مدینه و مصر و شام، مترادف با علم و فرهنگ بوده، چه آمده است امروز؟!
اگر تاریخ جوین و جغتای و خوشاب را بخوانیم متوجه می‌شویم که از نظر تاریخی و فرهنگی و جغرافیایی هیچ چیزی کمتر از اسفراین یا سبزوار یا بقیه مناطق خراسان که به نام خودشان دارای نماینده مستقل می‌باشند ندارد. ، فقط در این کمتر از صد سال تابعیت سبزوار، عاملی شده‌ که سبزوار بزرگتر باشد و بهتر بتواند بیشتر از امکانات و مزایای استانی و کشوری استفاده کند تا حالا هر چه بدست آورده‌اند نوش جانشان

اما آیا امروز وقت آن نرسیده است که علاوه بر هویت سیاسی و جغرافیایی مستقل، آخرین رشته وابستگی‌ این منطقه با سبزوار تعیین تکلیف شود؟

باید به این موضوع فکر کنیم که واقعا این وابستگی به نفع کیست و بیشترین سود را چه کسی می‌برد؟

در شرایط فعلی، حتی اگر نماینده از جوین باشد مجبور است جلب رضایت سبزواری‌ها را هم در نظر داشته باشد. چرا؟

چون در شرایط حاضر، منشاء و تمرکز ارتباطات سیاسی در سبزوار است.

اگر نماینده مستقل باشد، این قبیل ارتباطات نیز با سبزوار قطع می‌شود و دیگر نیازی نیست کسی با سبزوار هماهنگ باشد،و نماینده اختصاصی این منطقه، ۱۰۰% فکر و ذکرش، مردم جوین و جغتای و خوشاب خواهد بود.

 

– آثار تاریخی و رجال جوین، نوشته عبدالحمید مولوی، شماره ۲۶ و ۲۷ مجله نامه آستان قدس، ص ۹۱-۱۰۰٫
– پیشینه تاریخی حاکم‌نشینان جوین، نوشته منصور جغتایی، شماره ۶۶ مجله مشکوه، ص ۱۸۱-۱۸۷٫
– نگاهی به وضعیت خاندان جوینی، نوشته مینو صدرزاده، شماره ۲۲ مجله تاریخ‌پژوهی، ص ۴۷-۶۴٫

=================================

با تشکر از استاد آزادواری.

بر اساس پیشنهاد حضرت عالی و سایر علاقه مندان این دیار تاریخی این نشریه خبری و نیز روزنامه خراسان و ویژه نامه خراسان در جوین آمادگی استفاده از مقالات شما عزیزان را دارد

Author: مدیر مسئول نشریه نسیم جوین

2 thoughts on “مقاله وارده: پیشنهاداتی برای بازیابی هویت و عظمت تاریخی،جوین و جغتای و خوشاب

  1. با تشکر از استاد آزادواری وسایت نسیم جوین. به نظر من وابستگی به سبزوار، تبعات فرهنگی زیادی هم برای جوین داره اولیش اینکه که با وجود این وابستگی، هویت تاریخی و فرهنگی جوین، دیده نمیشه و دومیش اینکه هر کاری که در سبزوار انجام میشه چه خوب باشه چه بد چون نماینده مجلس مشترکه به نام جوین هم نوشته میشه اما انصاف نیست چون جوین و جوینی ها نقشی در این کارها ندارن.
    من فکر میکنم جدا کردن نمایندگی مجلس، یک استارت هستش که ما بتونیم جوین واقعی فرهنگی رو به مردم شهرها و شهرستانهای دیگه بشناسونیم که البته خیلی متفاوت از سبزواره.

       3 نفر با این دیدگاه موافق هست

  2. با سلام ، من هم با نظرات بالا موافقم که بایستی جوینی اعتماد به نفس خود را دوباره پیدا کرده و باید بداند که جوین از قبل از اسلام تا دوران ناصرالدین شاه قاجار منطقه کاملا مستقل و از لحاظ سیاسی مهم بوده است که به عنوان دروازه غربی خراسان بزرگ شناخته می شده چنانکه جاده ابریشم از جوین میگذشته …و حال من برای شما پیشنهادی دارم ، تاریخ جوین را در شب نامه و ماهنامه ها و مجلات بطور بخش بخش چاپ کنید و مردم جوین را اینگونه از تاریخشان باخبر کنید .ودرخواست دیگری هم از دلسوزان و مسولین دارم از کتاب کویان (جوین)آقای علی اصغر نقابی همایت کنید ………. جوادی

       2 نفر با این دیدگاه موافق هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.