• انتقاد امام جمعه جوین از تعلل در معرفی اولین شهردار حکم آباد    :   امام جمعه بخش عطاملک جوین با بیان این که انقلاب اسلامی در اوج خود قرار دارد ' نسبت به بی تفاوتی مردم به عملکرد مسوولان شهرستان و استان انتقاد کرد حجت ...
  • پی دی اف. ویژه نامه جوین خرداد ۹۷    :     پی. دی اف. ویژه نامه جوین ویژه توزیع در شهرستان سبزوار وجوین و جغتای و مشهد. و داورزن تلفن تماس ۰۹۱۵۱۷۱۰۶۳۱ مرکز فرهنگی دفاع مقدس و سرای ...
  • ” خنده های سربی ” تحویل کتابخانه تخصصی دفاع مقدس جوین شد    :   کتاب خنده های سربی که در سال جاری توسط مولف جوینی علی لطفی به رشته تحریر در آمده است ؛ توسط معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش جوین ، امروز ...
  • علاقه شدید اهالی سبزوار به جعل عنوان صنایع جوین به نام سبزوار    :   علاقه شدید اهالی سبزوار به استفاده از عنوان صنایع جوین به نام سبزوار این بار از سوی خبرنگار خراسان چند روز پیش خبری از طرف خبرنگار خراسان رضوی در ...
  • شهیدی که امام رضا (ع) موجر منزلش شد    :    د ر حدود سال های ۸۳ تا ۸۵ سردار شهید حاج حسنعلی شمس آبادی در شهر نقاب و محله شمس آباد یک باب منزل مسکونی داشت که خالی از ...
  • ساختمان دادگستری جوین با یک میلیارد تومان هزینه به بهره برداری رسید    :   مدیر کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به توجه ویژه به مناطق محروم در دور دوم ریس دستگاه قضا ...
  • حذف تشریفات از مجالس ترحیم در جوین کلید خورد

    در پنجمین  روز از سال جدید و با فوت سروان وثوقی(شمس آبادی)، برای اولین بار اجرای مراسم ختم اموات در محله شمس آباد شهر نقاب بدون هزینه های تشریفاتی سوم و هفتم کلید خورد

     

    به گزارش نسیـم جـویـن خلیل شمس آبادی و شیخ ابوالحسن شمس آبادی از بستگان این مرحوم در جمع میهمانان اعلام کردند که بر اساس تصمیم بزرگان و معتمدین محل، حاضریم اولین مجلس ترحیم  برادر خود را بدون تشریفات در سال جدید آغاز کنیم

     

    شیخ ابوالحسن شمس آبادی با استناد به سندی از من لا یحضر الفقیه  اظهار داشت: دادن اطعام در سوم و هفتم میت از

    رسومات دوران جاهلیت است.

     

    وی در مراسم عزاداری این سروان نیروی هوایی افزود: امروز( سه شنبه)  به عنوان روز سوم این مرحوم، ما صاحبان عزا به تصمیم معتمدین محل احترام گذاشته و ختم مجلس عزا را با پذیرایی چای و میوه در ساعت 2 بعد از ظهر در مسجد  النبی شمس آباد اعلام می داریم

     

    در خور ذکر است که قبل از شروع سال جدید این تصمیم جمعی(حذف هزینه های سنگین سوم و هفتم) در محله شمس آباد شهر نقاب گرفته شد و اجرای آن تردید هایی را در بین مردم داشت و با پیشقدم شدن این خانواده، این فرهنگ نیز براحتی مورد استقبال قرار خواهد گرفت و به محله های دیگر شهر نیز سرایت خواهد کرد

     

    سروان فخرالدین  وثوقی(شمس آبادی) در سومین روز از سال جدید پس از بازگشت از محل خدمت خود (کیش) به طور ناگهانی در منزل پدر خانمش فوت نمودند

     

    مطالب مرتبط :

    علاقه شدید اهالی سبزوار  به جعل عنوان صنایع جوین به نام سبزوار

    علاقه شدید اهالی سبزوار به استفاده از عنوان صنایع جوین به نام سبزوار این بار از سوی خبرنگار خراسان چند روز پیش خبری از طرف خبرنگار خراسان رضوی در سبزوار درج شد که موجب اعتراض مردم و فرمانداری شهرستان جوین شد پ به گزارش نسیم جوین کلاته خبرنگار روزنامه خراسان در سبزوار بر اساس گفتگو با ریس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان سبزوار در خبر مربوط به کارخانه ... مطلب کامل

    ساختمان دادگستری جوین با یک میلیارد تومان هزینه به بهره برداری رسید

    مدیر کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به توجه ویژه به مناطق محروم در دور دوم ریس دستگاه قضا ، گفت: علارغم اینکه استان خراسان رضوی از نظر امکانات ساختمانی در سطح کشور و در مقایسه با سایر استان ها بسیار ضعیف است ' با همه اینها بیشتر توجه اداره کل دادگستری استان تا کنون به مناطق محروم‌هم چون ... مطلب کامل

    طرح آرزوی شهید در قاب تصویر

    طرح آرزوی شهید   در شهرستان های سبزوار و جوین و داورزن در سال تحصیلی ۹۶  در بین دبیرستان های این سه شهرستان اجرا شد این طرح در قاب تصویر ... مطلب کامل

    مادر  شهید حاج حسین اسماعیل ابادی  آثار به جا مانده از شهید را تحویل موزه دفاع مقدس نمود

    مادر شهید حاج حسین اسماعیل ابادی آثار به جا مانده از شهید را تحویل موزه دفاع مقدس نمود مادر شهید حاج حسین اسماعیل آبادی روز گذشته با حضور در م‌رکز و موزه فرهنگی دفاع مقدس شهرستان جوین  با تجلیل از این اقدام فرهنگی متولیان موزه دفاع مقدس ' مصاحبه و روایت گری از شهید ش را. در این مرکز آغاز کرد حاجیه خانم اسماعیل آبادی تنها فرزند پسری خود را به صورت ... مطلب کامل

    دیدار وزیر ارتباطات و فن آوری با خانواده  سردارشهیدحسنعلی شمس ابادی در جوین

    وزیر ارتباطات و فن آوری دولت دوازدهم به عنوان نماینده ویژه دولت در شهرستان جوین در حاشیه افتتاح فاز اول کارخانه فولاد جوین با خانواده سردار شهید مدافع حرم در این شهرستان دیدار کرد . مهندس آذری جهرمی امروز پس از دیدار  از شهرستان جغتای ساعت ۳ و نیم عصر وارد شهرستان جوین شد و در بدو ورود خود به این شهرستان با حضور سبحانی فر نماینده مجلس و ... مطلب کامل

    دیدار وزیر ارتباطات و فن آوری با خانواده  سردارشهیدحسنعلی شمس ابادی در جوین

    بهره‌برداری از کارخانه آهن اسفنجی (واحد احیاء مستقیم) کارخانه پارس فولاد سبزوار( جوین) کارخانه آهن اسفنجی(واحد احیاء مستقیم) کارخانه پارس فولاد سبزوار با فناوری مهندسی ایرانی و ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی توسط رئیس جمهور افتتاح شد. به گزارش نسیم جوین حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه با حضور در کارخانه پارس فولاد سبزوار ضمن بهره‌برداری از واحد احیاء مستقیم در این مجموعه، از اتاق کنترل و ... مطلب کامل

    دیدار وزیر ارتباطات و فن آوری با خانواده  سردارشهیدحسنعلی شمس ابادی در جوین

      با حضور ریس جمهور حسن روحانی در سبزوار  آخرین میخ بر تابوت کارخانه فولاد جوین زده می شود به گزارش نسیم جوین دکتر حسن روحانی یکشنبه همین هفته با حضور در سبزوار به بهانه افتتاح فاز دوم  کارخانه فولاد سبزوار مهمان مردم شهرستان سبزوار خواهد بود امام جمعه جوین در حاشیه نماز جمعه این هفته جوین در گفتگوی اختصاصی با نسیم جوین ' گفت: میزبانی سبزوار از رییس جمهور  برای افتتاح کارخانه ... مطلب کامل

    برخی مدیران جوین پی گیری مطالبات مردم را تشویش اذهان عمومی می نامند

    سخنگوی شورای شهرستان جوین گفت: برخی مدیران و نمایندگان مردم در مجلس ،  پی گیری مطالبات مردم  توسط شورای مردمی شهرستان را تشویش اذهان عمومی می نامند این مقام شورایی با اشاره به پیگیری های شورای شهرستان  در مورد استقرار اداره راه و شهرسازی و حتی نمایندگی اداره راه  در این شهرستان گفت: علی رغم وعده های مدیران و نمایندگان مجلس هیچ توجهی به مطالبات به حق مردم در این مورد ... مطلب کامل

    برخی مدیران جوین پی گیری مطالبات مردم را تشویش اذهان عمومی می نامند

    مشکل روستاییان جوین با منابع طبیعی با کمک نمایندگان مجلس در فرمانداری جوین با چند راه حل مرتفع شد در این جلسه که در محل فرمانداری جوین و با حضور ریس منابع طبیعی کشور و نمایندگان مردم در مجلس برگزار شد موارد زیر به عنوان راه حل موافقت شد ۱ کسانی که سند زمین دارند آزاد و در اختیار صاحب زمین قرار گیرد ۲ اگر زمینی درخت کاری شده ویا دارای اب میباشد ... مطلب کامل

    چاپ دفاتر دانش آموزی با طرح جلد  شهدای جوین , سبزوار  برای سال تحصیلی  جدید

    برای اولین بار در سطح کشور طرح چاپ دفاتر دانش آموزی با استفاده از فرهنگ بومی و تصاویر شهدای شهرستان های سبزوار و جوین و ... در حال آماده سازی است . مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس جوین ... مطلب کامل

    ۸ نظر برای “حذف تشریفات از مجالس ترحیم در جوین کلید خورد”

    1. رحیم گفت:

      “دادن اطعام در سوم و هفتم میت از رسومات دوران جاهلیت است”
      آیا این جمله را توهین نمیدانید؟؟
      چون آقایون تصمیمی گرفته اند و برای این که بین مردم رواج پیدا کنه اصطلاح دوران جاهلیت رو بکار می برند!

      متاسفم!!

         3 نفر با این دیدگاه موافق هست

    2. محمد شمس آبادي گفت:

      تعصب جاهلانه بزرگترين اشتباهي است كه ماجوينيهاهميشه درآن پيشگام هستيم (بادازهرطرف بوزدآن طرفي مي شويم)تاديروزوظيفه بودواگرانجام نمي داديم تف ولعنت عالم گريبانگيرطرف مي شداماحالاازرسوم دوران جاهليت به شماررفته وانجام ندادنش باعث افتخاراست.تاديروزاحترام به تازه سفركرده وبعنوان وليمه وبرضمه فرزندبزرگترحساب وامروزباربردوش ورثه وكاربيهوده…..هردم ازاين باغ بري مي رسد تازه ترازتازه تري مي رسد اي كاش قبل ازهرگونه نظروتصميم بزرگااااان كمي تفكرشده وبه جوانب آن نيزانديشيد.

         3 نفر با این دیدگاه موافق هست

    3. محمدی پور(طلبه) گفت:

      ضمن عرض سلام
      اولا باید عرض کنم که اگر این مطلب در کتاب من لایحضره الفقیه است آقای ابوالحسن شمس ابادی آدرس روایت را هم بفرمایند.(خب بنده هم میتوانم ادعا کنم که در هیچ جای روایات ما نگفته اند این از رسومات جاهلیت است بلکه عین سفارش اسلام است) پس صرف گفتن درست نیست.
      ثانیا: اگر بخواهیم از روایات استفاده کنیم ،فرمودند تا سه روز برای صاحبان عزا غذا درست کنید و ببرید.
      چند روایت:
      عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ وَ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا قُتِلَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاطِمَةَ ع أَنْ تَتَّخِذَ طَعَاماً- لِأَسْمَاءَ بِنْتِ عُمَيْسٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ تَأْتِيَهَا وَ نِسَاءَهَا فَتُقِيمَ عِنْدَهَا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فَجَرَتْ بِذَلِكَ السُّنَّةُ أَنْ يُصْنَعَ لِأَهْلِ الْمُصِيبَةِ طَعَامٌ ثَلَاثاً.
      ( ابو عبد الله صادق (ع) گفت: موقعى كه جعفر بن ابى طالب كشته شد، رسول خدا به فاطمه فرمود: تا سه روز براى أسماء همسرش شام و ناهار تهيه كند و شخصا با ساير بانوان فاميل، به تسليت او بروند و تا سه روز در خانه او بمانند. از اين رو سنت شرعى جارى شد كه تا سه روز، براى صاحبان عزا، شام و ناهار ببرند.)(اصول کافی ج 3 ص 217)

      عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: يُصْنَعُ لِأَهْلِ الْمَيِّتِ مَأْتَمٌ «1» ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ يَوْمَ مَاتَ.
      (ابو جعفر باقر (ع) گفت: براى خانواده صاحب عزا، تا سه روز مجلس عزا بر پا مى‏كنند و طعام مى‏دهند.)(اصول کافی ج 3 ص 217)

      الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَعْدَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يَنْبَغِي لِجِيرَانِ صَاحِبِ الْمُصِيبَةِ أَنْ يُطْعِمُوا الطَّعَامَ عَنْهُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ.( ابو عبد الله صادق (ع) گفت: شايسته آن است كه همسايگان صاحب عزا، تا سه روز، غذا تهيه كنند و براى صاحبان عزا ببرند.)(اصول کافی ج 3 ص 217)
      از این روایات مشخص میشود تا سه روز اطعام هست اما به عهده همسایگان صاحبان عزا، البته واجب نیست.

         2 نفر با این دیدگاه موافق هست

    4. محمدی پور(طلبه) گفت:

      به این مطالب هم توجه بفرمایید بد نیست:

      1. این گونه مراسم یک رسم عرفی است که به خاطر تعظيم و احترام ميت گرفته مي شود و مبنای شرعی ندارد.
      2. برگزاری این مراسم با دستورات شرع مخالفت و ناسازگاری ندارد بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین خالی باشد با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ است .
      3. در روایات فراوانی سفارش شده برای اموات خود هدیه بفرستید و در توضیح هدیه آن را به دعا و قرائت قرآن و خیرات و مبرات معنا کرده اند و برگزاری این مراسم تامین کننده این هدیه است .

      4. برخي از فقيهان از رواياتي كه توصيه به بردن غذا براي نزديكان ميت تا سه روز مي كند. از جمله روايتي كه پيامبر اكرم كه به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از مرگ جعفر بن ابي طالب مي فرمايد كه با عده اي از زنان به خانه اسماء بنت عميس برود و براي آنها تا سه روز غذا ببرند. استفاده كرده اند كه حد عزاداري براي ميت تا سه روز مي باشد. (حدائق الناضره , ج 4, المحقق البحراني).

      در روايتي از امام صادق (علیه السلام) آمده است بيشتر از سه روز عزاداري و نشستن در ماتم جايز نيست مگر زوجه كه تا انقضاء عده برايش جايز مي باشد. (وسائل الشيعه , ج 2, ص 914, انتشارات المكتبه الاسلاميه).

         2 نفر با این دیدگاه موافق هست

    5. اخلاقي گفت:

      با سلام  ضمن تاييد گفته هاي برادرمان حجه الاسلام محمدي پور بايد عرض كنم كه اهالي محترم محله شمس آباد بهتر است از علماء در تصميم گيريهايشان استفاده كنند نه اينكه با وجود داشتن حوزه علميه وهمچنين وجود علماء در محدوده شهر خودشان تصميمي  با حضور چند معتمد براي حذف مراسمات بين مردم بگيرند. آنچه كه كراهت دارد خوردن غذاي صاحبان عزا است نه اينكه اگر اطرافيان و اقوام نزديك با كمك يكديگر براي صاحبان عزا وميهمانانشان غذا ببرند واطعام دهندكراهت داشته باشد بلكه آنچه از روايات فهميده ميشود اين است كه مستحب است براي صاحبان عزا غذا ببرند نه اينكه مخارج سنگين بعد از مصيبت وارده براي مصيبت ديدگان تحميل نمايند ونبايد تعظيم واحترام گذشتگان به ميت خودشان را از رسوم جاهليت بدانيم

         2 نفر با این دیدگاه موافق هست

    6. نکته بین گفت:

      در خصوص اینکه خوردن غذا در منزل صاحب عزا از کارهای دوران جاهلیت می باشد شمارا ارجاع میدهم به متن فرمایش امام صادق ع در کتاب احکام اربعه یا چهار عمل اصلی ص88 مسئله78 مولف علی اصغر تقوی و کتاب من لایحضر الفقیه شیخ صدوق جلد1 صفحه 130 

         1 نفر با این دیدگاه موافق هست

    7. تف به ريا گفت:

      سلام
      همانطوركه حاج آقاهاگفتندازرسوم جاهليت نبوده بلكه بعدهاعرفابه اين شكل درآمد.برادرنكته بين خب روايت رومي نوشتي ديگه چه ارجاع سختي دادي.ازكجا تاليف آقاي تقوي روگيربياريم.برادرجان توكه زحمت كشيدي آدرس به اون شلوغي رونوشتي روايت روهم بنويس تاببينيم چه بوده وچه هابرداشت شده…

         2 نفر با این دیدگاه موافق هست

    8. محمدی پور(طلبه) گفت:

      کتاب من لایحضره الفقیه در این آدرس از موضوع دیگری بحث می کند ، لطفا بقول آقای تف به ریا(واه چه اسمی) خود روایت رو بنویسید.
      این هم کل روایات این صفحه:
      من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 130
      329- وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُفُّوا الشَّوَارِبَ وَ أَعْفُوا اللِّحَى وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ.
      330- وَ نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى رَجُلٍ طَوِيلِ اللِّحْيَةِ فَقَالَ مَا كَانَ هَذَا لَوْ هَيَّأَ مِنْ لِحْيَتِهِ «1» فَبَلَغَ الرَّجُلَ ذَلِكَ فَهَيَّأَ مِنْ لِحْيَتِهِ بَيْنَ اللِّحْيَتَيْنِ ثُمَّ دَخَلَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَلَمَّا رَآهُ قَالَ هَكَذَا فَافْعَلُوا.
      331- وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ الْمَجُوسَ جَزُّوا لِحَاهُمْ وَ وَفَّرُوا شَوَارِبَهُمْ وَ إِنَّا نَجُزُّ الشَّوَارِبَ وَ نُعْفِي اللِّحَى وَ هِيَ الْفِطْرَةُ.
      332- وَ قَالَ الصَّادِقُ ع- مَا زَادَ مِنَ اللِّحْيَةِ عَنْ قَبْضَةٍ فَهُوَ فِي النَّارِ.
      333- وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الْبَاقِرَ ع- وَ الْحَجَّامُ يَأْخُذُ مِنْ لِحْيَتِهِ فَقَالَ دَوِّرْهَا.
      334- وَ قَالَ الصَّادِقُ ع تَقْبِضُ بِيَدِكَ عَلَى لِحْيَتِكَ وَ تَجُزُّ مَا فَضَلَ.
      335- وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الشَّيْبُ فِي مُقَدَّمِ الرَّأْسِ يُمْنٌ وَ فِي الْعَارِضَيْنِ سَخَاءٌ وَ فِي الذَّوَائِبِ شَجَاعَةٌ وَ فِي الْقَفَا شُؤْمٌ.
      336- وَ قَالَ الصَّادِقُ ع- أَوَّلُ مَنْ شَابَ إِبْرَاهِيمُ الْخَلِيلُ ع وَ إِنَّهُ ثَنَى لِحْيَتَهُ فَرَأَى طَاقَةً بَيْضَاءَ فَقَالَ يَا جَبْرَئِيلُ مَا هَذَا فَقَالَ هَذَا وَقَارٌ فَقَالَ إِبْرَاهِيمُ اللَّهُمَّ زِدْنِي وَقَاراً.
      337- وَ قَالَ ع مَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ كَانَتْ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
      338- وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الشَّيْبُ نُورٌ فَلَا تَنْتِفُوهُ.

         1 نفر با این دیدگاه موافق هست

    پاسخ دهید

    برداشت مطالب فقط با ذکر منبع و لینک به مطلب مجاز است.



    تلفن پذیرش آگهی : ۰۹۱۵۱۷۱۰۶۳۱

    نشریه خبری نسیم جوین

    نسخه 97

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای نشریه خبری نسیم جوین محفوظ است

    پرتال شهرستان جوین

    تمام حقوق این سایت برای © 2018 نشریه خبری نسیم جوین. محفوظ است.